Tytu³: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³ Marzec 01, 2012, 18:03:54 Trochê siê w naszym Mie¶cie w czasie tych nastu sesji wydarzy³o, warto chyba podsumowaæ i zobaczyæ co z tego wynika na przysz³o¶æ.
Prof. Schultz nie ¿yje, czym Erwin dope³ni³ zemsty, chocia¿ jej zabicie nie da³o mu oczekiwanej satysfakcji. Poszukiwania dziennika prof. Schultz doprowadzi³y bohaterów do ghouli prowadzonych przez Prometeusza. Sytuacjê skomplikowa³o pojawienie siê Ewy i Justyny, znajomych Daniela i Juliana z dawnych lat. S³uchaj±c podszeptów Fahrenheita szalony mag Euzebiusz powo³a³ do ¿ycia mechanicznego dinozaura w Stoczni. To jednak by³o tylko odwróceniem uwagi od ataku na budynek Heweliusza. Podczas straszliwej walki na szczycie Heweliusza dru¿yna przegoni³a z tego ¶wiata Demona, który zabiera³ magom ich moc. Chocia¿ ostatecznie atak ghouli zosta³ powstrzymany, a Prometeusz poleg³, to straty jakie ponios³a Szko³a Heweliusza s± znaczne. W tym sensie Fahrenheit osi±gn±³ swój cel, koszt jednak by³ wysoki: Bia³y Wampir straci³ wszelk± w³adzê w Mie¶cie. Gwo¼dziem do trumny by³o wyst±pienie Juliana w Cristalu. Wagner, dziekan Zielonych Magów, przepad³, a jego udzia³ w wydarzeniach wci±¿ nie jest jasny. To tak w wielkim skrócie. A teraz pomys³y co mo¿na na tej podstawie zbudowaæ. Przede wszystkim wydaje mi siê, ¿e potrzebujemy nowego Zagro¿enia w miejsce "W nocy nigdzie nie jest bezpiecznie". Ghouli zosta³a ledwie niezorganizowana garstka, wiêc nie stanowi± one ju¿ takiego niebezpieczeñstwa jak na pocz±tku. Poni¿ej moje pomys³y, napiszcie które wam siê podobaj±, zmieñcie je, dodajcie swoje...
Martwi mnie tu ma³a ilo¶æ zajawek dla Erwina. Wygl±da na to, ¿e przy wielu wydarzeniach Erwin by³ "przy okazji", a nie w ich ¶rodku. Jonasz, masz jakie¶ pomys³y jak to zmieniæ? Mo¿e co¶ z siostr±? Albo inn± rodzin±, o której jednak wola³by¶ zapomnieæ (wampir/z³y mag/s³uga fae/itp)? Do tego mamy jeszcze du¿o motywów z Miasta, których wcale nie ruszyli¶my: dresów, gangsterów, ludzi wiary, kilka lokacji. Przejrzyjcie Karty na tym podforum i napiszcie je¿eli co¶ wam wpad³o w oko ciekawego. Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³ Marzec 02, 2012, 11:56:30 To teraz konkretniej potrzebujemy:
- nowej Motywacji dla st.asp. Krzysztofa Szerakowskiego - nowej Twarzy na miejsce Ilony Le¶nikowskiej albo nowej Motywacji dla niej - nowej Motywacji dla Fahrenheita - nowej Motywacji i Powi±zania dla Euzebiusza - nowej Twarzy na miejsce Prometeusza - nowej Twarzy na miejsce Prof. Schultz - nowej Twarzy dla Cristala na miejsce Krystyny - nowy Aspekt dla Oruñskich kana³ów - nowej Twarzy dla Zieleniaka Nowe Twarze/Motywacje mog³yby byæ zwi±zane z nowym Aspektem Miasta. I czyta³em ponownie trochê podrêcznika i zauwa¿y³em dwie rzeczy, które ¼le stosowali¶my. Pierwsza to leczenie Konsekwencji - okres dla ka¿dego rodzaju Konsekwencji liczy siê od momentu, w którym mo¿e nast±piæ leczenie (np. dla fizycznych noc snu, wizyta w szpitalu, itp.), a nie od momentu wyst±pienia Konsekwencji. W ten sposób Konsekwencje pod³apane w nocy ataku na Heweliusza, chocia¿ rozbite na trzy sesje, nie zniknê³yby tak ³atwo, a przez to mia³yby bardziej dramatyczny efekt. Druga sprawa to ilo¶æ i dzia³anie Compeli. Polecam wszystkim przeczytanie jeszcze raz rozdzia³u o Aspektach w podrêczniku, do tego ciekawe s± dwa artyku³y: http://lcdarkwood.livejournal.com/3824.html i http://lcdarkwood.livejournal.com/3858.html . Ogólnie sprowadza siê to do tego, ¿e Compel to nie wymuszenie na postaci konkretnego dzia³ania, ale tylko (i a¿) spowodowanie konsekwencji/komplikacji bêd±cych efektem tego dzia³ania. Przyk³adowo, mój Compel na Danielu by zgodzi³ siê obiecaæ Fahrenheitowi nieanga¿owanie siê by³ zupe³nie nietrafiony. Owszem, dotyka³ Aspektów Daniela, ale nie wygenerowa³ ¿adnych komplikacji. Teraz ju¿ wiem czemu ten Compel wydawa³ mi siê taki oszukany. :) Inny przyk³ad to matka dzwoni±ca do Juliana i chc±ca wymusiæ na nim obecno¶æ w Cristalu. Przyjêcie compela nie oznacza wcale, ¿e Julian pojedzie! Oznacza tylko, ¿e Alex godzi siê na to, ¿e cokolwiek wybierze, bêd± z tego k³opoty dla jego postaci. Je¿eli pojedzie - bêdzie musia³ zrezygnowaæ z czego¶ innego (np. nocy z córk± Szerakowskiego i potencjalnych nowych informacji). Je¿eli nie pojedzie - matka po¶le za nim kilku "ochroniarzy", by sprowadzili go si³±. Podsumowuj±c: je¿eli nie ma w danej sytuacji potencja³u dla komplikacji, czy zwrotów akcji to nie mo¿na mówiæ o Compelu, nawet je¿eli sytuacja pasuje do konkretnego Aspektu. Ma³o was Compelowa³em i mam zamiar to zmieniæ. Praktycznie ka¿dy test jest okazj± do Compela, o ile sugeruje ciekawe konsekwencje. Co wiêcej, do Compelowania mo¿na u¿yæ nie tylko Aspektów postaci, ale i Aspektów Sceny albo Miasta. Chcia³bym po³o¿yæ na to wiêkszy nacisk. I mam nadziejê, ¿e to spowoduje lepszy przep³yw Fate Pointów i w ten sposób wiêksz± ilo¶æ Deklaracji z waszej strony. :) Dajcie znaæ co o tym my¶licie. Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: AlexRiven Marzec 02, 2012, 17:42:25 Ha! :)
Zacznê od rzeczy zwi±zanych z Julianem. Jeszcze nie jestem wszystkiego pewien ale my¶lê, ¿e: - w Crystalu bêdzie rz±dziæ Barbara, uznana i m±dra osoba, wiêkszo¶æ wampirów z poprzedniego Crystala pójdzie za ni±, - Julian mo¿e byæ jednym z jej przybocznych, - matka Juliana mo¿e rzeczywi¶cie byæ teraz ni¿sza w hierarchii, - po ostatnich wydarzeniach miêdzy Justyn± a Julianem trochê siê popsu³o, szczególnie, ¿e Julian zacz±³ dziwnie siê zachowywaæ. Justyna mog³a jednak dziêki nowemu porz±dkowi znale¼æ ponownie swoje miejsce w Bia³ym Dworze. Teraz, kiedy nie ma ju¿ Krystyny, mo¿e byæ spokojna. Z Julianem widzi siê czasami, ale trochê nie maj± dla siebie czasu. Jednak wraz z odzyskiwaniem pamiêci koszmary powracaj±. Je¶li przypomni sobie wszystko, mo¿e to mieæ przera¿aj±ce skutki. Ciekawe co Krystyna i jej przyboczni chcieli ukryæ przed ni± i przed ¶wiatem.. - Nowa moc Juliana bêdzie tu, my¶lê, tematem przewodnim, kontakty z duchami, szepty, przywidzenia, nie wiadomo jak to wytrzyma i kogo spotka na swej drodze. Jego ojciec te¿ dorzuci swoje trzy grosze. - Ilona Le¶nikowska, niedawno piêkna i m³oda, dzi¶ wyniszczona i osiwia³a(!) przez wszystko co j± ostatnio spotka³o. Nadal nie wie gdzie jest jej ch³opak. Nie jest ju¿ t± sam± osob±, teraz wie ju¿ bardzo du¿o i w³a¶ciwie, to mo¿e przewodziæ grupie pasjonatów magii, dresów albo gangsterów. Mo¿e nawet zdobêdzie siê na oczyszczenie do reszty oruñskich kana³ów i za³o¿enie swojej "bazy" w podziemiach na Oruni. Mo¿e w pewnym momencie bêdzie próbowa³a znale¼æ Euzebiusza lub/i Fahrenheita, by wskrzesiæ swojego ch³opaka. Tak czy inaczej odbi³o jej i jest nieprzewidywalna. - Mo¿emy poszwendaæ siê trochê po lesie oliwskim, tam mo¿e byæ fajnie (fae, Auril, która chce siê na mnie zem¶ciæ, mo¿e jakie¶ walcz±ce frakcje. Mo¿e tam prowadzi trop zaginionego Wagnera? Albo co¶ z Erwinem - porw± jego siostrê :P Albo porw± Erwina :D) - Tak, m³odzi magowie chc± w³adzy! To jest ich szansa. - CDN Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³ Marzec 02, 2012, 18:41:16 ¦wietnie, dziêki za szybk± odpowied¼!
Widzê, ¿e nie ciekawi Ciê anga¿owanie siê w politykê Dworu, to te¿ jest ok. Je¿eli chcesz, ¿eby nowa moc by³a tematem przewodnim, warto wstawiæ Aspekt z ni± zwi±zany w miejsce jakiego¶ nieu¿ywanego. I rozumiem, ¿e Justyna przejdzie na drugi plan? Damy jej trochê czasu, ¿eby sobie wszystko przypomnia³a. ;) Pamiêtaj te¿, ¿e m±dra Barbara, czy "kochaj±ca" Justyna to wci±¿ Bia³e Wampiry i mo¿na im ufaæ tylko w ograniczonym stopniu. Motyw Ilony bardzo mi siê podoba, w ten sposób zostaje now± twarz± Oruni. :) Masz pomys³y na nazwê Aspektu dla niej? "£owca ghouli", "Wszystko mi zabrali!", a mo¿e "Trzeba oczy¶ciæ kana³y z plugastwa"? Ta samozwañcza sprawiedliwo¶æ rezonuje do¶æ mocno z postaci± Erwina. Jonasz, co o tym my¶lisz? Lasy Oliwskie to mo¿e byæ ciekawa odmiana od miejskiego klimatu. Co do porwania to jeszcze us³yszê chêtnie zdanie Jonasza w tym temacie. :) Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: AlexRiven Marzec 02, 2012, 19:30:37 "Bia³ow³osa Zemsta"
Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³ Marzec 03, 2012, 10:18:59 "Bia³ow³osa Zemsta" Podoba mi siê, uzupe³ni³em ju¿ Kartê Twarzy. Ilonie brakuje powi±zania. Mo¿e z siostr± Erwina, co ty na to Jonasz? Nie pamiêtam niestety jej imienia. Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³ Marzec 03, 2012, 10:25:21 Kolejna rzecz rzuci³a mi siê w oczy w sprawie regu³, które nie stosowali¶my dobrze. Mianowicie chodzi o to, co dzieje siê po przegranym konflikcie. Po pierwsze, to zwyciêzca ma prawo narracji i decyduje o losie przegranego. W wiêkszo¶ci konfliktów (bo wiêkszo¶æ wygrali¶cie) to do was nale¿a³o prawo narracji. Po drugie, przegrany, za ka¿d± konsekwencjê otrzyman± w konflikcie dostaje FP. Wydaje mi siê, ¿e poza jednym, czy dwoma przypadkami nie pilnowa³em tego.
Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³ Marzec 03, 2012, 13:20:17 Jak bêdziecie czytaæ o Aspektach warto zwróciæ uwagê na podrozdzia³ "Situation vs. Story" na stronie 110. Aspekty "sytuacyjne" okre¶laj± w jakich okoliczno¶ciach bohater czêsto siê znajduje i jak na nie reaguje. Za to aspekty "opowie¶ciowe" wyja¶niaj± *dlaczego* bohater znalaz³ siê w danej sytuacji, czêsto tworz± te¿ czê¶æ settingu, stanowi± wiêc ¶wietne paliwo do rozpoczêcia przygody. My¶lê, ¿e o ile pierwszy rodzaj jest oczywisty i przypomina co¶ w stylu Przewag i Zawad z Savage Worlds, czy Traitów z Mouse Guarda, to drugi wymaga spojrzenia na bohatera z innej perspektywy - nie z perspektywy gracza, który prowadzi postaæ, ale bardziej z perspektywy re¿ysera/scenarzysty: co chcia³bym widzieæ na sesji, jakie miejsca, postaci, jakie problemy.
My¶lê, ¿e ten cytat ze "Spirit of the Century", innej gry opartej o system FATE, dobrze wyja¶nia ró¿nicê: "You can most easily identify a story aspect by asking yourself if the aspect, independent of the character, is something other characters might interact with, affect, and change. Strange cults, lost artifacts, enemies, hidden lairs, foreign lands, spouses, and more, all fit into this category." Pozwoli³em sobie wypisaæ Aspekty waszych postaci poni¿ej i podzieliæ na te dwie kategorie. Lista mo¿e byæ nieaktualna, poprawcie wiêc j± proszê. STORY Potomek Heweliusza: w kontek¶cie naszego Gdañska daje pomys³y na opowie¶ci zwi±zane z konkurencj± trzech szkó³ magicznych i pochodzeniem Daniela Paktuj±cy z wampirami: chocia¿ trochê ogólny to w naszym Gdañsku daje kilka haczyków do opowie¶ci; mo¿na by go ubarwiæ zmieniaj±c na co¶ zwi±zanego z konkretnym miejscem (np. zawarcia jednego z paktów), albo innym symbolem wspó³pracy Erwin Rubbel - syn mojego przyjaciela: bezpo¶rednie nawi±zanie do postaci innego gracza sugeruje mo¿liwo¶æ wci±gniêcia Daniela we wszystkie k³opoty, w jakie wpakowa³ siê Erwin :) Bia³y Dwór wzywa: ciut konkretniejsze od Paktuj±cego z wampirami, a w kontek¶cie naszego Gdañska nabiera wiêkszego znaczenia Mi³o¶æ, któr± mi zabrali: wskazuje wyra¼nie na Justynê i na niezrealizowane marzenie z przesz³o¶ci Czê¶ciowo sparali¿owana starsza siostra: równie¿ wyra¼ne wskazanie na BNa, pomoc, ale i ciê¿ar dla Erwina Medalion ze zdjêciem rodziny: ¶lad tragicznych wydarzeñ i wspomnienie dzieciñstwa, które za szybko siê skoñczy³o SITUATION Ekscentryczny badacz - mag Bezpo¶redni do bólu "Ucz siê, ucz" "Ciekawo¶æ to pierwszy stopieñ do..." Wampir-student-imprezowicz Piêkny, m³ody i bogaty Wolno¶æ za wszelk± cenê Szczê¶cie w pechu Dotrzymuj±cy s³owa Samozwañczy obroñca sprawiedliwo¶ci Ukierunkowana zemsta Obroñca uci¶nionych Szybka sprawiedliwo¶æ Wychowany pod kloszem Mo¿ecie pomy¶leæ nad przeniesieniem akcentów z Situation na Story. W zasadzie niektóre z istniej±cych Aspektów sytuacyjnych mo¿na by zamieniæ na Story bez zmieniania ich sensu. Przyk³adowo: "Ucz siê, ucz" mo¿na by zamieniæ na "Mariusz, rywal ze szkolnej ³awki" (od strony rywalizacji) albo "Kamizelka z herbem Zielonych Magów" (od strony dyscypliny) albo "Nie mia³em rodziców, tylko nauczycieli" (od strony samotno¶ci). Inna rzecz, która rzuci³a mi siê w oczy to to, ¿e s± elementy na naszych sesjach, które pojawiaj± siê czêsto, a dla których nie ma Aspektów, jak baszta czy automobil Daniela, telefony od matki do Juliana, jego mened¿er i wielki gara¿, czy kominiarka i karabin snajperski Erwina. Mo¿e da³oby siê pokolorowaæ niektóre z istniej±cych Aspektów wykorzystuj±c te elementy? Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: AlexRiven Marzec 05, 2012, 05:58:02 Zmieni³em kilka swoich aspektów, opisane w temacie Julian.
a dodatkowo przejrza³em Lokacje i mamy tu fajn± lokacjê Twierdza Wis³ouj¶cie, która jest nawiedzona! :) i mapka: (http://images41.fotosik.pl/193/9384ec75949e2a51med.jpg) Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: shg Marzec 05, 2012, 22:19:29 Kurde, ale tempo narzucili¶cie... Nie nad±¿am!
Pozwolê sobie na razie krótko napisaæ.
Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: Micha³ Marzec 06, 2012, 15:42:22 [...] Ale kto wie, mo¿e trochê polityki nie zaszkodzi kampanii. [...] Nie wiem tylko na ile da siê takie motywy zrobiæ tak, ¿eby gra³a ca³a dru¿yna, a nie tylko ja :) Ach, przecie¿ w polityce du¿o jest manipulacji i podchodów (Julian), a czasami trzeba te¿ kogo¶ przypilnowaæ albo co¶ wykra¶æ (Erwin), my¶lê wiêc, ¿e je¿eli Daniel odpowiednio rozegra sytuacjê to nikt z nas nie bêdzie siê nudziæ na sesji. Warto te¿ przy tej okazji wspomnieæ, ¿e Compelowaæ mo¿ecie siê te¿ nawzajem. ;) Chcia³bym spróbowaæ rozegraæ to w taki sposób: na podstawie waszych dotychczasowych sugestii ja przygotujê sytuacjê pocz±tkow±. Korzystaj±c z trwaj±cego przerywnika na D&D przygotujê te¿ lepiej aspekty i statsy wa¿niejszych BNów. Spotkamy siê na sesji i po pierwszej scenie (albo jeszcze w jej trakcie) ka¿dy z was korzystaj±c z Deklaracji albo Compeli bêdzie ci±gn±³ akcjê w stronê, która jemu wydaje siê ciekawa. Ja z mojej strony postaram siê skomplikowaæ sytuacje na tyle, ¿eby¶cie musieli szukaæ pomocy u przyjació³. Je¿eli wyjdzie z tego chaos i trzy przeplataj±ce siê historie to nie szkodzi, dopóki siê bêdziemy dobrze bawiæ. Mo¿e te¿ okazaæ siê to kompletn± klap±. Ale jestem zdania, ¿e warto spróbowaæ i postaraæ siê wycisn±æ z tej mechaniki wiêcej ni¿ z typowego RPGa. Co wy na to, jeste¶cie ze mn±? :) Tytu³: Odp: Po pierwszej kampanii Wiadomo¶æ wys³ana przez: shg Marzec 06, 2012, 16:00:01 Jestem za, a nawet z Tob±!
Jak dobrze, ¿e jutro d&d - nie trzeba my¶leæ :P |