Czyli tak jak zawsze: nie umiemy siê dogadaæ, a w gruncie rzeczy Kuba i tak zrobi jak bêdzie chcia³
Nie, nie zrobi... bo znów bêdzie flame i shitstorm, a tym razem z rozkosz± do³o¿ê kilka wiader gówna
Haters gonna hate! Zrobi. Mo¿e wydaje Ci siê,
Martinie, ¿e mo¿esz u¿yæ wiader gówna. U¿yjesz ich na w³asn± odpowiedzialno¶æ. Ale przypominam
Regulamin... Ja tu sterujê, mój drogi. A Twoja pozycja naczelnego warcho³a stada jest czysto nominalna. Nigdy o tym nie zapominaj.
Có¿, czy¿ nie jest bowiem tak, ¿e nie potraficie doj¶æ do konsensusu? Macie zalety „demokracji” - nie umiejêtno¶æ doj¶cia do jakichkolwiek wniosków; kto¶ ci±gnie w tê stronê, drugi w inn±... Niez³y chaos siê tu zrobi³. Czy nie przyda siê tu twarda rêka Admina? Jako pewne podsumowanie toczonej dotychczas dyskusji.
Zabawne, ¿e przez d³ugie miesi±ce konsekwentnie olewali¶cie ten temat. A gdy kto¶ zacz±³ co¶ robiæ – niektórzy (podkre¶lam: niektórzy) torpeduj± ten pomys³ na si³ê, robi±c shitstorm i chaos. (O, w³a¶nie – „chaos” po raz drugi. To tak odno¶nie naszego loga.
).
Da³em wam „demokracjê”. I nie, nie zamierzam tego zmieniaæ... Siedzia³em z boku i nie¼le siê bawi³em, obserwuj±c wasz± wymianê zdañ. Jednak teraz, po d³ugim milczeniu, gdy siedzia³em na moim tronie g³êboko w Otch³ani Wszechrzeczy, objawiam siê w pe³nej krasie – ja,
Jovaen, wype³zam do pradawnej czelu¶ci. I w³±czam siê do dyskusji.
(Przed przeczytaniem poni¿szego [je¿eli ktokolwiek przeczyta to w ca³o¶ci - w co w±tpiê ] proszê o parê g³êbokich wdechów i chwilê relaksu. Poni¿sze nie ma na celu obra¿anie kogokolwiek, ani wzbudzanie flame'a. Zbyt wielkiego flame'a )Na wstêpie: Bardzo dziêkujê
WhtMnk-owi za wielk± i konstruktywn± pracê jako wykona³. Ludzie, mamy tu grafika pe³n± gêb± i jednocze¶nie oddanego „naszego cz³owieka” z prawdziwego zdarzenia, wiêc szanujmy to. Bardzo te¿ dziêkujê
RDO za (pó¼ne, ale jednak) wystawienie swojego projektu.
Ashowi,
Trommowi,
Disposable89, i ka¿demu kto bra³ udzia³ w tej dyskusji, a którego nie wymieni³em - dziêkujê za krytyczne acz wa¿ne i konstruktywne uwagi.
OK, uprzejmo¶ci za nami, czas zaj±æ siê samym tym nieszczêsnym logiem.
Temat:
Gwiazda chaosu, jako symbol uniwersalny w kulturze fantasy – prawda czy fa³sz? Analiza krytyczna.Na pocz±tek – porcja solidnej wiedzy. Tego tu bowiem zabrak³o.
Z jakiego¶ dziwnego powodu bowiem, wysnuli¶cie wniosek, jakoby gwiazda chaosu by³a znakiem
Warhammera. Nie -
moim znakiem, co by³o tym bardziej obra¼liwe dla mnie – jakobym zamierza³ kogo¶ dyskryminowaæ i prze¶ladowaæ...
Obawiam siê, ¿e nikt tego wcze¶niej tak dosadnie nie wyartykuowa³. Otó¿, moi drodzy, jeste¶cie
w totalnym b³êdzie.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_starOtó¿ streszczê info z powy¿szego wiki-linka. Symbol ten zosta³ wymy¶lony przez jednego z najwa¿niejszych pisarzy fantasy XX wieku – Michaela Moorcocka. Mówiê „jednego z najwa¿niejszych”, gdy¿ tak w³a¶nie by³o i jest. Zdobywca nagrody Nebula, World Fantasy Award, British Fantasy Award i wielu innych wyró¿nieñ. Którego ksi±¿ki mia³y nieporównywalny wp³yw na (pop-)kulturê fantasy. Ca³a kultura fantasy lat 70. i 80.,
Warhammer, Blind Guardian, kultura metalowa – wszystko to wygl±da³oby zupe³nie inaczej, gdyby nie on. Je¿eli na takie has³a jak „Tanelorn”, „Elryk z Melniboné”, „Bia³y Wilk” nic wam w uchu nie dzwoni, a uznajecie siê za die-hard fantastów – radzê siê dokszta³ciæ. Jego ksi±¿ek na polskim rynku jest pe³no, s± te¿ w bibliotekach. Biegnijcie po nie teraz.
http://en.wikipedia.org/wiki/MoorcockSama gwiazda chaosu,
jego gwiazda chaosu, przesz³a do kultury i pojawi³a siê jako symbol w niezliczonych grach – najbardziej rozpoznawalny jest w tej kwestii
Warhammer, ale korzystaj± te¿ z niej m.in. podsystemy
¦wiata Mroku,
Dungeons & Dragons, inne. Pojawia³ siê w grach komputerowych, np. kultowym
Hexen. Jest stale wykorzystywany w okultyzmie i jest znakiem kilku ezoterycznych ko¶cio³ów i sekt (istnieje ca³a realna ga³±¼ "czarnej magii" [lepiej: ¦cie¿ki Lewej Rêki] znana jako magia chaosu) – do tego stopnia, ¿e niektórzy home-made „okulty¶ci” bêd± wam wciskaæ kit, ¿e jest to w istocie „pradawny symbol infernalnej dysharmonii chtonicznej kosmicznych Atlantów” czy te¿ inny bullshit (a nie znak wymy¶lony w XX wieku przez pisarza – wiem, to brzmi ma³o mrocznie...). Stale obecny w muzyce metalowej – w swoich logach mia³ go m.in. Behemoth i wiele innych kapel z ciemnej strony muzyki.
Je¿eli wiêc ktokolwiek nazwie gwiazdê chaosu symbolem li tylko warhammerowym – ja nazwê go
niedouczonym ignorantem i pospolitym idiot±. I bêdê mia³ do tego pe³ne prawo. Nie kierujê tego do ¿adnego z was i z góry sory za dosadny jêzyk. Na razie to tylko ostrze¿enie – da³em wam szansê na zrewidowanie pogl±dów.
Mam nadziejê, ¿e teraz rozumiecie, ¿e wsadzenie na logo gwiazdki
nie oznacza dyskryminacji kogokolwiek ani wywy¿szania jakiego¶ systemu (có¿ za chory umys³ móg³ zrodziæ taki pogl±d?). Kiedy¶
RPG-UG (czyt. si³a przewodnia forum) to by³o
D&D. Teraz jest
WFRP. Ta równowaga si³ mo¿e zmieniæ, i chocia¿ tak, jestem „tr00 fanboyem” M³otka – nic mi do tego. A nawet popieram dywersyfikacjê.
Kolejny argument za gwiazdk±. Uprzejmie zawiadamiam, ¿e
Warhammer (
WFRP) by³ pierwsz± oficjalnie wydan± w Polsce gr± RPG (pomijam gazetowe
Kryszta³y Czasu...). Has³a „1994”, „MAG”, „
Magia i Miecz” – mam nadziejê, ¿e w dobie internetowego pluralizmu kto¶ jeszcze o tym pamiêta. Nie jest przesad± stwierdzenie, ¿e „na pocz±tku by³
Warhammer”. W latach 90. nak³ady tej gry siêga³y 10,000 egzemplarzy (to
bardzo du¿o, jak na m³ody polski rynek RPG – nawet dzi¶ nie jest on du¿o "mniej podziemny”) - i by³o kilka dodruków. Pierwszy i najwa¿niejszy polski magazyn RPG o ogólnopolskim zasiêgu –
Magia i Miecz – przez d³ugie lata po¶wiêca³ mu czêsto wiêksz± czê¶æ zawarto¶ci. Potem to siê naturalnie zmieni³o. Jak wszystko co kultowe –
WFRP siê przejad³. Z koñcem lat 90. na rynku zaczêto wydawaæ wiele innych gier. Potem – w 2002 – przyszed³ upadek systemu. I odrodzenie 3 lata pó¼niej. Dzi¶
WFRP nie jest
najpopularniejszym systemem RPG (czyt. nie hegemonizuje innych systemów, jak na pocz±tku). Ale wci±¿ jest w
¶cis³ej czo³ówce. Poza tym,
Warhammer to potê¿na komercyjna machina, jedna z najwiêkszych na rynku gier fantasy. Pierwsza, najwa¿niejsza i praktycznie jedyna tak istotna gra figurkowa, liczne podsystemy tej¿e, 3 edycje RPG, 2 karcianki, grubo ponad setka powie¶ci wydana na przestrzeni dekad, komiksy, kilka gier komputerowych, jeden du¿y MMORPG, bardzo sprawnie dzia³aj±cy fandom - a to tylko
Warhammer Fantasy,
Warhammer 40,000 jest tylko niewiele mniejszy... Ciekawostka: w³a¶nie sprawdzi³em, i „
Warhammer” ma w polskim Google wiêcej wyników ni¿ „
Dungeons & Dragons”... 4,510,000 do 806,000.
O tak, czê¶æ z was, zawodowych kontestatorów wszystkiego co robiê i piszê, jêknie teraz ze zgrozy. Jednak nie ma co kopaæ siê z koniem, moi drodzy. To tylko fakty, one nie gryz±.
Nie wywy¿szam WFRP ponad inne RPG – mam zamiar co¶ przez to wam uzmys³owiæ.
Dlaczego powy¿szy akapit? Chodzi³o mi o to, ¿e niemal ka¿dy kto mia³ kiedykolwiek cokolwiek do czynienia z papierowymi RPG wie co to jest
Warhammer (nie mówiê o newbach „z ulicy”). Ba, 90% ludzi (a nawet 99%, je¿eli we¼miemy grupê wiekow± 25+...) kiedy¶ w niego gra³o – poniewa¿ by³a to pierwsza spopularyzowana gra RPG na rynku, gros ludzi od niej zaczyna³o. I mo¿na go kochaæ, mo¿na go nienawidziæ, ale jednego mu nie odmówicie – marka „
Warhammer” ma
praktycznie najwy¿szy wska¼nik rozpoznawalno¶ci kojarzonej. To dzia³a dok³adnie jak w marketingu. Kto¶ wchodzi na nasze Forum. Widzi „RPG”. Widzi gwiazdkê. Widzi „
Warhammer Fantasy Roleplay” jako pierwszy dzia³. I ju¿ wie, ¿e jest w domu. ¯e nie jest to kolejne forum o cRPG, o
Baldur's Gate, czy o innym
Diablo. Je¿eli kiedykolwiek w wieku 13 lat cisn±³ na szkolnym korytarzu w
WFRP – jest nasz. Mo¿e do³±czy do sekcji
WFRP. Mo¿e jest zmêczony M³otkiem i spróbuje czego innego. Mo¿e rozrusza
Sekcjê Bitewniaków. Proszê bardzo – ma pe³en wybór.
A my mamy dodatkow± warto¶ciow± duszyczkê w naszych sid³ach.
A je¿eli nie do³±czy do nas – to przynajmniej nas zapamiêta. Taka jest si³a dobrego loga i stara jak ¶wiat tajemnica marketingu – musi byæ proste i czytelne. Identyfikacja marki ma nast±piæ w u³amku sekundy. Identyfikacja = zysk. To taka forma prania mózgu... Spójrzcie np. na logo McDonad's. Spójrzcie na inne znane loga. Dobre logo musi byæ proste, rzucaj±ce siê w oczy, czêsto kontrastowe, nigdy – prze³adowane i nijakie. Zapytajcie speców od McDonald's...
Delial – zanim niejako zmieni³ zdanie – zwyczajowo storpedowa³ pomys³ gwiazdki w logo, nie bior±c pod uwagê powy¿szych argumentów. Za³ó¿my, ze doceniê jego elastyczno¶æ i mu odpuszczê (chcia³em mu odpisaæ na jego wcze¶niejszego posta, ale nie, nie chcia³em shitstormowaæ). Brawa dla
Dela (szczere). Za to
Martin wci±¿ uprawia negacjê dla samej negacji. Z nim to zamierzam pokopaæ siê po kostkach.
Najsmutniejsze jest to, ¿e nie proponuje niczego. To jest najbardziej bolesne – kiedy¶ kto¶ co¶ neguje, ale w zamian nie daje ¿adnego innego pomys³u. Sorry, ale ja widzia³em tam tylko „gwiazda chaosu jest be”, a nie „gwiazda chaosu jest be – mo¿e umie¶æmy tam...”.
Bo w³a¶nie – co innego? Mo¿e smok? Kurwa, lito¶ci! Co wyra¿a smok? Kojarzy siê z fantasy? Jasne... Co¶ jeszcze? Mo¿e z
D&D... No, nie, sam nie wiem. Poza tym – 95% portali i forów o tematyce fantasy ma smoka w logo.
Gildia,
Katedra - to parê najwiêkszych które przychodz± mi od razu do g³owy. Je¿eli to nie jest jebana
sztampa, to bardzo proszê o udowodnienie mi, ¿e gwiazda chaosu jest bardziej sztampowa!
Nie, smok nie. OK – to co? Macki Cthulhu? H.P. Lovecraft podobnie jak
Warhammer stoi bardzo wysoko w kwestii rozpoznawalno¶ci marki w naszym radosnym fantasy-grajdo³ku. Ale zaraz... Gwiazda chaosu jest uniwersalna. Macki Cthulhu nie s±. Kto¶ kto przyjdzie na takie Forum mo¿e odnie¶æ mylne wra¿enie, ¿e po¶wiêcamy siê tylko H.P.L.-owi. A tak nie jest. Za to logo
RDO inspiruje siê logiem NERV-u z
Neon Genesis Evangelion. Dlaczego to nie kole was w oczy, bo przecie¿ to zdro¿ne i dyskryminuj±ce, takie „wywy¿szanie” mangi i anime!? (Tutaj trochê ¿artujê. I nie chodzi tu o kontestacjê loga
RDO. Zwracam tylko uwagê na paradoks).
Wcale nie widzia³em gwiazdy chaosu na takiej ilo¶ci stron, jak sugeruje
Martin. Nie jest to a¿ tak sztampowe.
Kostka – uniwersalny symbol RPG. Do¶æ sztampowy, ale wkomponowany w wiêksz± ca³o¶æ definiuje nas naprawdê dobrze. To te¿ kogo¶ boli?
Nasze Forum – jest chaotyczne, nie? Lubimy obrzucaæ siê b³otem? Mamy prê¿n± sekcjê
WFRP? Zajmujemy siê ró¿nymi systemami (gwiazda chaosu symbolizuje wielo¶æ w jedno¶ci, a kostka k6 to symbol uniwersalny)?
Approved,
approved,
approved?
My¶lê ¿e tak. W±tpiê te¿, ¿eby kto¶ wpad³ na jaki¶ bardziej prze³omowy pomys³.
Ró¿owe logo: mnie osobi¶cie wkurwia. Jest surrealistyczne i kretyñskie – problem w tym, ¿e
a¿ za bardzo. Wewn±trz Forum mo¿ecie sobie czciæ poniaki, tego wam nie broniê... Ale kurde, ludzie patrz± na ten banner... Poza tym – nie nadaje siê „do ludzi” w³a¶nie. Raczej nie bêdzie siê dobrze prezentowaæ np. na plakacie...
...A uroczy¶cie og³aszam, ¿e w zwi±zku ze zbli¿aj±cym siê rokiem akademickim, dla uczczenia naszej pe³nej sukcesów konsekwentnej bytno¶ci w sferze internetowo-realnej, naszych zacie¶niaj±cych siê wiêzów braterstwa, naszej dzia³alno¶ci na polu RPG, planszówek... zaczynamy kampaniê promocyjn±.
„Pan Spec” WhtMnk ma na oku opcjê wydrukowania plakatów w zno¶nej cenie. Dlatego projekt plakatu og³oszê ju¿ wkrótce (sma¿y siê). Bêdziemy wieszaæ te plakaty na korytarzach UG (i PG?). Skoro
Sigmar mo¿e, to my te¿. A my jeste¶my du¿o lepsi od
Sigmara.
Tym bardziej te¿ potrzebujemy jakiego¶ prostego, zgrabnego, eleganckiego loga.
Jeszcze odno¶nie projektu
RDO: nie wykluczam wykorzystania go, w ramach takiej akcji promocyjnej w³a¶nie. Mog³oby pasowaæ na jak± ulotkê, czy jako element plakatu. Na bannerze jednak widzia³bym bardziej logo
WhtMnk, gdy¿ przemawia za nim jego czytelno¶æ i elegancka prostota.
No to gwiazda chaosu + kostka. Plus nasz napis „RPG-UG: Forum gier fabularnych Uniwersytetu Gdañskiego” (pojawi siê). I od razu wiadomo, o co chodzi, prawda?
PS. Tak w³a¶nie dzia³a „demokracja” na tym Forum:
<Jovaen likes it>
- Zgadzacie siê?
- Nie.
<delete> <delete> <delete>
- A teraz?!
PPS. Powy¿sze jest jednak po czê¶ci ¿artem. Po czê¶ci.
PPPS. Na razie nie wrzucam ¿adnego loga – zgodnie z ¿yczeniem
WhtMnk-a. Prace trwaj± i mam nadziejê, ¿e ju¿ w tym miesi±cu bêdziemy mogli poszczyciæ siê nowym, wspania³ym bannerem.